vrijdag 1 maart 2013

Bedelaar die zich als gehandicapte voordoet verdient 100.000 dollar per jaar

Alsof hij fysiek en mentaal zwaar gehandicapt is, zo doet Gary Thompson uit Lexington, Kentucky, zich haast een hele dag voor. En dat loont: als bedelaar rijft hij naar eigen zeggen jaarlijks 100.000 dollar (bijna 77.000 euro) binnen.
Nu had Thompson in 1993 wel een zwaar ongeluk op de motor, wat hem enkele fysieke ongemakken opleverde. Maar niet zo erg dat hij verlamd is en zich alleen -bedelend- in een rolstoel kan voortbewegen. Toevallig leverde dat ongeluk hem een cheque van 1,8 miljoen euro op. Geld dat hij en zijn familie er snel doorjaagde.

Tijdens het bedelen legt Thompson ook het verhaal van zijn motoraccident uit, alleen vertelt hij dat z'n familie met al het geld van de verzekering gaan lopen is. Een verhaal dat velen blijkbaar geloven, ook omdat hij zich door de manier waarop hij zijn handen en lichaam stilhoudt, voordoet als iemand die echt verlamd lijkt. Bovendien heeft de man ook een diploma in taal- en spraakpathologie, wat hem toelaat perfect als een gehandicapte te spreken.

Al twee keer opgepakt
Het is het regionale tv-station LEX 18 uit Kentucky dat Thompson ontmaskert in bovenstaande video. De man geeft het al lachend toe en lijkt er nog bijzonder fier op te zijn ook. Laat staan dat hij van plan is zijn activiteiten te stoppen. "Knap van jullie om me te ontmaskeren", aldus Thompon tegen de journalist. "Ja, ik ben hier echt goed in. Ik ben echt wel een normale mens hoor, alleen helpt het om mentaal gehandicapt te zijn (lacht). Dit levert me tot 100.000 dollar per jaar op." En dat terwijl het gemiddelde inkomen van een doorsnee gezin in Kentucky 42.000 dollar is.

"Verdorie, ik ben erin geluisd", getuigt een vrouw ook in de reportage. "Ik verdien zelf niet zo goed, maar toen ik deze man zag heb ik hem spontaan de zes dollar die ik op zak had, gegeven", aldus Judy McKinney. Naar verluidt werd Thompson al tot twee keer toe door de politie ontmaskerd als een ordinaire oplichter, wat hij telkens ook toegaf. Een derde keer lijkt ons na dit filmpje wel erg dichtbij. Maar telkens verlegt Thompson daarna zijn werkterrein.

Bron: Het Laatste Nieuws d.d. 01-03-2013


Geen opmerkingen:

Een reactie posten